Frågorna som droppat in på Linns blogg fram tills idag!

Skrivet av: Elouise2011-09-23 08:50Hej Louise! Jätte rolit att du vill svara på frågor! Jag har en längre tid varit mån om min vikt och ätit lite och några gånger till dagen. Som minst vägde jag 52 kg jag är ca 174 cm lång. Nu väger jag 57kg och är nöjd med min vikt. Jag har varit och mäta min fettprocent och den var 33% vilket jag förstår att är ganska mycket för en kvinna. Så nu har jag börjat styrketräna (2 gånger i veckan + 2 gånger i veckan springa/cyckla/gå) och äta 7 gånger till dagen..Jag skulle inte vilja gå upp i vikt men undrar om det nu alltså är möjligt att minska fettprocenten (inte vikten) och samtidigt bygga muskler? Måste jag vara noga med vad som jag äter när jag skall bygga muskler och gå ner i fettprocent, jag har en godisdag i veckan och för övrigt försöker jag äta frukter, rågbröd, kött/fisk/kcykling, sallad, bär, mörk pasta,gröt, joghurt och musli, och försöker bygga upp min måltid enligt tallriksmodellen. TACK

Skrivet av: Anna2011-09-23 08:37Vilket sätt anser du är bäst om man vill gå ner i vikt?

Skrivet av: Jag2011-09-22 23:28Vad anser du om strechning? bör man göra det efter varje träningspass?

Skrivet av: Sofia2011-09-22 23:25Hej! Måste brister (zink, järn exe.vis) i kroppen bara bero på för dåligt intag av näring, alternativ en generellt dålig kosthållning? Eller kan det även vara genetiskt? Har man dessa brister, är det då vanligt att det susar i öronen, och blir svar framför ögonen oftare än normalt? Och jag undrar tillsist, hur lång tid är det på sikt möjligt att hålla zink och järnnivåerna på en bra nivå genom kosttillskott, innan man måste få i sig dessa genom föda? Vore hemskt glad för svar!

Skrivet av: E2011-09-22 23:07Hej! Jag älskar att träna, men sen jag blev sjuk har jag inte kunnat träna alls, men nu för någon vecka sedan började jag så smått igen, men känner av direkt, att jag inte kan träna som förr, för då kommer det tillbaka igen, (varit sjuk i 6 månader), så jag undrar hur man ska träna och vad man ska äta, för att få tillbaka den kropp man en gång hade.. Vilka träningstips som är bäst för mage och lår, utan att man ska behöva bli sjuk igen?

Skrivet av: Eva2011-09-22 21:42Hur lång tid måste det egentligen gå mellan olika träningspass för att inte kroppen ska brytas ner istället för att byggas upp?

Skrivet av: Linnea2011-09-22 21:29Hej! Jag har en ganska speciell fråga och hoppas att jag skulle kunna få ett bra svar. Det är nämligen så att sedan i maj så har jag inte kunnat träna ordentligt utan att händerna först domnar, sedan börjar jag frysa och jag har även svimmat flertalet gånger. Jag kan gymma och gå snabba promenader men så fort jag gör något som höjer pulsen lite extra, tex. springer, cyklar( och ibland går upp för trappor) mår jag väldigt dåligt och får blodtrycksfall. Hoppas ni har något bra tips på vad jag skulle kunna göra åt det. Kram!

Skrivet av: Liz2011-09-22 21:29Okej, här kommer frågan till Louise: Var ska jag vända mig för att få hjälp att hitta en kost och träningsform som är lämplig för mig? Har nämligen i flera år försökt att tappa de kilon jag gått upp (ca 20 kg) men får inte till det och träning eller kost fallerar efter bara någon månad. Jag vill inte träna för att uppfylla något slags ideal, utan för att jag inte har någon energi i dagsläget och kroppsligt känner mig som en otränad 40 åring.. Rimligt skulle vara att gå ner minst 10 för att orka med de saker jag vill göra. Sen vill jag tacka Linn för en jordnära blogg! Du verkar så himla goo!

Skrivet av: Emelie2011-09-22 20:49Just nu är jag inne på att bygga mer muskler, så det blir mycket styrketräning för mig, men å andra sidan har jag några extra kilon som jag gärna vill bli av med också. Men den hårda träningen innebär ju också naturligtvis att jag måste äta mer för att orka, går det att kombinera att tappa de sista kilona och samtidigt bygga muskler, och i så fall, hur ska jag gå till väga?

Skrivet av: Felicia2011-09-22 19:27Jag skulle vilja veta om stryketräning eller kondition är bäst om man vill gå ner i vikt snabbt?

Skrivet av: Elina2011-09-22 19:10Jag skulle vilja veta hur jag gör för att gå upp i vikt på ett hälsosamt sätt. Styrketränar 2ggr/veckan + dansar 2ggr/v och älskar träningen! Men vill gå upp lite i vikt för att jag tycker det skulle göra sig snyggare på min kropp. Öppen för alla möjliga (hälsosamma) tips! :)

Skrivet av: Emma2011-09-22 18:401. Varför är det så viktigt att få i sig något direkt efter träningen? Vet ju att det är något med att musklerna ska byggas upp eller vad det nu är men en lite bättre förklaring vore trevligt :D

Skrivet av: Frida2011-09-22 16:54Bara lite nyfiken på vad du tycker om två omtalade dieter, nämligen LCHF och Dukan? Är det någon man kan leva på? Inte för det är något jag kommer testa, jag älskar mat och jag älskar att träna och har gjort det hela livet. Men ganska ofta möter man någon som håller på med LCHF och som tränar bra, hur orkar man? Om du hade varit tvungen att rekommendera någon av metoderna, vilken hade du valt?
Svar från: Natalie2011-09-22 23:18Dukan ska du ju leva som vanligt i fas 4 med undantag för en dag i veckan! Det är en diet som pågår i olika intensiteter för att sedan återgå till sunt ätande.

Skrivet av: Boel2011-09-22 16:13Jag tycker det är så mycket olika rön om hur man ska äta hela tiden. Hur ska man äta för att må som bäst? Hur mycket borde man träna ungefär för att kroppen ska må som bäst? Jag vet att det är väldigt breda frågor men känner ändå att jag skulle vilja ha någon mer insatt som svarar. Tack!:)

Skrivet av: Alexandra2011-09-22 16:11Hej! Har börjat sätta igång med träningen ordentligt nu i några veckor med 4-5 träningspass i veckan. Hur är den bästa kosten till det? Några tips på bra mål? Hur bra fungerar bars som mellanmål?

Skrivet av: H2011-09-22 15:50Det här kanske är rätt dumma frågor men kan man äta/göra något för att få bättre hår, hud och naglar? Jag röker och tycker att min hud är ganska grå och trist, har det med rökningen att göra?

Skrivet av: Linn2011-09-22 15:49Jag är ofta väldigt trött, vad kan det bero på? Jag tränar lagom mycket men vet inte om jag saknar något som jag får i mig i matväg?

Skrivet av: Jossan2011-09-22 15:48Jag vill få smalare lår, framförallt innelåren men har hört att det inte går att punktförbränna fett, stämmer det? Jag är nöjd med min kropp i övrigt men skulle vilja ha ett mellanrum mellan mina ben.

Spännande frågor som jag nu skall börja svara på! Svaren publiceras på måndag! Trevlig helg :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0