Frågor om träning med mera

Skrivet av: Jessica

2011-09-

23 16:40

Jag har alltid varit smal och inte haft några komplex över min mage men började träna för någon vecka sedan och sedan dess har min mage börjat "puta ut" lite grann, eller ser lite uppsvälld ut, vad beror det på?

 

Hej Jessica! Det är bara att gratulera till att träningen tar, det är magmusklerna som börjar formas. De blir ofta lite extra svullna i början när de byggs upp.

 

Skrivet av: Eva

2011-09-22 21:42

Hur lång tid måste det egentligen gå mellan olika träningspass för att inte kroppen ska brytas ner istället för att byggas upp?

 

Hej Eva! Det är svårt att svara på men man burkar ju ha som tips att träna olika muskelgrupper olika dagar. Om man vill träna flera dagar i sträck kan man variera sin träning och träna styrka en dag och kondition nästa och se till att ha någon vilodag i veckan samt att ge kroppen den energi den behöver för att kunna byggas upp.

 

Skrivet av: Mikkiz

2011-09-24 13:23

Jag brukar köra bodypump 60 min 3-4 ggr i veckan. Efter passen brukar jag köra 45 min på löparbandet. Jag undrar vilken intervallform jag ska köra för att förbränna mest? Tid, hastighet? Tack! :)

 

Hej Mikkiz! Det var himla flitigt av dig. Det är en svår fråga som jag skulle ställa till en personlig tränare. Men jag skall kolla upp det och svara dig igen nästa vecka!

 

Skrivet av: Johanna

2011-09-23 15:24

Bästa träningsformen om man inte har tillgång till gym? Och mest bara vill bli slimmad och inte tappa så mycket i vikt?

 

Hej Johanna!

Det finns massor av sätt, att promenera är min favorit i alla lägen. Det ger bra hållning, slimmar ben och rumpa samt ger lite tid för att tänka. Det går att promenera var man än bor. Springa gör ungefär samma sak plus att man förbättrar sin kondition. Annars tycker jag att man kan göra många styrkeövningar hemma som situps och armhävningar eller youtuba härliga 80-tals övningar som 8-minut-abs J.

 

Skrivet av: Emelie

2011-09-22 20:49

Just nu är jag inne på att bygga mer muskler, så det blir mycket styrketräning för mig, men å andra sidan har jag några extra kilon som jag gärna vill bli av med också. Men den hårda träningen innebär ju också naturligtvis att jag måste äta mer för att orka, går det att kombinera att tappa de sista kilona och samtidigt bygga muskler, och i så fall, hur ska jag gå till väga?

 

Hej Emelie: Det går absolut att kombinera, muskler behöver mer energi i vila så genom att öka på muskelmassan så ökar du indirekt på din metabolism som gör att du förbränner mer energi under dagen också. Tänk på att det extra du äter för att orka är rätt saker, att du äter mer mat och inte ökar på snacksen. Ät en potatis till eller mer grönsaker till huvudmålen, det gör att du blir mätt och orkar trotts att du inte ökar din kalorimängds så mycket.

 

Skrivet av: E

2011-09-22 23:07

Hej! Jag älskar att träna, men sen jag blev sjuk har jag inte kunnat träna alls, men nu för någon vecka sedan började jag så smått igen, men känner av direkt, att jag inte kan träna som förr, för då kommer det tillbaka igen, (varit sjuk i 6 månader), så jag undrar hur man ska träna och vad man ska äta, för att få tillbaka den kropp man en gång hade.. Vilka träningstips som är bäst för mage och lår, utan att man ska behöva bli sjuk igen?

 

Hej E! Eftersom att jag inte har någon aning om vad du varit sjuk i är det svårt att svara på. Men har man varit sjuk en längre tid så förlorar man både kondition och muskelmassa, det gäller nog att börja successivt och ta det lite i taget. Att äta ordentligt så att man har extra energi att träna för och bygga upp nya muskler med. Jag är ingen träningsexpert men jag skulle råda dig att äta ordentligt och att ha tålamod med träningen.

 

Skrivet av: Felicia

2011-09-22 19:27

Jag skulle vilja veta om stryketräning eller kondition är bäst om man vill gå ner i vikt snabbt?

 

Hej Felicia! Det är en svår fråga som jag skall fördjupa mig lite i och återkomma!

 

Skrivet av: Jossan

2011-09-22 15:48

Jag vill få smalare lår, framförallt innelåren men har hört att det inte går att punktförbränna fett, stämmer det? Jag är nöjd med min kropp i övrigt men skulle vilja ha ett mellanrum mellan mina ben.

Svar:

Hej Jossan! Det är tyvärr sant att det inte går att punktförbränna fett, man kan träna delar av kroppen och på så sätt få en ”tightare” form, men om du är i bra form för övrigt låter det som att det är muskler som finns där. Jag har haft samma problem själv, har man hyfsat lätt för att bygga muskler så kan det vara knepigt att bli av med. Det som jag tyckte funkade var att inte träna benen med vikter utan bara med egen kroppsvikt och att inte träna benen som enskild muskelgrupp.

Skrivet av: Emma

2011-09-22 18:40

Varför är det så viktigt att få i sig något direkt efter träningen? Vet ju att det är något med att musklerna ska byggas upp eller vad det nu är men en lite bättre förklaring vore trevligt :D

 

Hej Emma! Direkt efter träningen är det viktigt att få i sig exempelvis en banan för att ge musklerna något att jobba med eftersom att man under ett träningspass förbrukat både klohydraterna och proteinerna i musklerna. För återhämtning och uppbyggnad behövs därför protein och kolhydrater i form av exempelvis en banan och mjölk eller något annat som ger snabb energi till kroppen. Detta skall man äta 10-20 minuter efter passet sen skall man se till att äta en måltid 1-2timmar efter. Exakt hur mycket man ska få i sig kan man räkna på!

 

Skrivet av: H

2011-09-22 15:50

Det här kanske är rätt dumma frågor men kan man äta/göra något för att få bättre hår, hud och naglar? Jag röker och tycker att min hud är ganska grå och trist, har det med rökningen att göra?

Svar från: Diniz

2011-09-23 21:32

Det har absolut med rökning att göra!

 

Hej H! Jag håller med Diniz, det är rökningen. Rökningen försämrar nämligen cirkulationen som gör att huden får en ”tråkig” färg. Hud, hår och naglar kan också spegla näringsbehovet av vitaminer. Jag skulle säga att sluta röka och börja äta mer frukt och grönt så kan jag nog nästan lova ett ganska snabb förändring!

 

Skrivet av: Linnea

2011-09-22 21:29

Hej! Jag har en ganska speciell fråga och hoppas att jag skulle kunna få ett bra svar. Det är nämligen så att sedan i maj så har jag inte kunnat träna ordentligt utan att händerna först domnar, sedan börjar jag frysa och jag har även svimmat flertalet gånger. Jag kan grymma och gå snabba promenader men så fort jag gör något som höjer pulsen lite extra, tex. springer, cyklar( och ibland går upp för trappor) mår jag väldigt dåligt och får blodtrycksfall. Hoppas ni har något bra tips på vad jag skulle kunna göra åt det. Kram!

 

Hej Linnea! Jag tycker du skall uppsöka en vårdcentral och be någon medicinskt kunnig uttala sig, detta vågar jag inte ge mig på för det låter inte som något som har med din träning och kost att göra.

 

Skrivet av: Jag

2011-09-22 23:28

Vad anser du om stretchning? bör man göra det efter varje träningspass?

Hej Jag! Detta bör du fråga en träningsexpert som har träffat dig, det beror på hur du är i din kropp och vad du tränar. Jag har överrörliga leder och stretchar inte.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0