Frågor och svar om dieter och vikt

Skrivet av: Frida

2011-09-22 16:54

Bara lite nyfiken på vad du tycker om två omtalade dieter, nämligen LCHF och Duman? Är det någon man kan leva på? Inte för det är något jag kommer testa, jag älskar mat och jag älskar att träna och har gjort det hela livet. Men ganska ofta möter man någon som håller på med LCHF och som tränar bra, hur orkar man? Om du hade varit tvungen att rekommendera någon av metoderna, vilken hade du valt?

Svar från: Natalie

2011-09-22 23:18

Duman ska du ju leva som vanligt i fas 4 med undantag för en dag i veckan! Det är en diet som pågår i olika intensiteter för att sedan återgå till sunt ätande.

Hej Frida! Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta. Dieter är svårt, det finns absolut för och nackdelar med alla typer av dieter och självklart är vissa bättre än andra. Jag tror att det handlar om att man ibland behöver en diet för att gå ner de första snabba kilona, men det finns nog få dieter man klarar av att hålla under en längre tid. LCHF är extrem och speciellt den finns i många olika former och jag tror att den går att göra helt okej men det som säljs i media idag med grädde och bacon är inte hälsosamt. Det finns en uppsjö av studier som visar att mättat fett (som finns i just bacon, grädde och kött) inte är bra för kroppen.  Om jag skulle rekommendera något som jag tror på så är det GI, att man äter som vanligt men väljer kolhydrater som ger ett långsammare blodsockersvar och håller en mätt längre, med exempelvis fullkornsprodukter och mycket grönsaker.

 

Skrivet av: Boel

2011-09-22 16:13

Jag tycker det är så mycket olika rön om hur man ska äta hela tiden. Hur ska man äta för att må som bäst? Hur mycket borde man träna ungefär för att kroppen ska må som bäst? Jag vet att det är väldigt breda frågor men känner ändå att jag skulle vilja ha någon mer insatt som svarar. Tack!:)

Hej Boel! Underbara frågor. Tekniskt så skall man äta så att man får i sig alla näringsämnen och vitaminer som man behöver och rätt kalorimängd för dig. Du skall alltså äta lika mycket som du gör av med för att hålla en bra vikt och mår bra i form av att vara pigg och glad. Träningen, om den inte är förutom att förbränna extra kalorier bra för att höja pulsen och skapa ett extra arbete för hjärtat som den behöver ett par gånger i veckan. Att träna ungefär 3 gånger i veckan där man kommer upp i en pulshöjning är bra för kropp och själ. När man tränar bildas dessutom endorfiner i hjärnan som är glädjehormoner och det är de som gör att man mår så himla bra efter ett rejält träningspass. Jag hoppas du vill följa min blogg och få fler och bättre svar på dessa frågor!

 

Skrivet av: Liz

2011-09-22 21:29

Okej, här kommer frågan till Louise: Var ska jag vända mig för att få hjälp att hitta en kost och träningsform som är lämplig för mig? Har nämligen i flera år försökt att tappa de kilon jag gått upp (ca 20 kg) men får inte till det och träning eller kost fallerar efter bara någon månad. Jag vill inte träna för att uppfylla något slags ideal, utan för att jag inte har någon energi i dagsläget och kroppsligt känner mig som en otränad 40 åring.. Rimligt skulle vara att gå ner minst 10 för att orka med de saker jag vill göra. Sen vill jag tacka Linn för en jordnära blogg! Du verkar så himla goo!

Hej Liz!

Det är inte lätt att hitta något som passar i alla lägen, jag tror du måste hitta någon som kan se det ur ett helhetsperspektiv, hur ser dina dagar ut, hur jobbar du, hur äter du och så vidare. Att bara välja en diet är knepigt. Nutritionister jobbar ofta som kostrådgivare också och kan hjälpa dig att hitta rätt. Men skriv gärna till mig och berätta vad du tycker är svårast så skall jag komma med så många tips jag kan!

 

Skrivet av: Tingeling

2011-09-23 11:12

Hej Louise! Jag har en fråga angående viktökning. Jag är 165 cm lång och väger mellan 49-50 kg, på tok för lite tycker jag. Har vägt som mest 57 kg. Jag skulle verkligen vilja gå upp 3-4 kg, men det är omöjligt. Jag fick barn för lite mer än ett år sen, sen dess har jag minskat i vikt. Har du nått tips hur man ökar i vikt. jag vet att jag äter sämre än förr, men aptiten är tyvärr inte densamma nu när jag har ett barn att ta hand om. Men även dem perioderna jag har bättre aptit så händer det inget med vikten, känns som att jag kan äta vad som helst utan att öka (jag vet ju att jag kan väga mer eftersom jag gjort det förr) ett lyxproblem för andra kanske, men jag vill verkligen öka i vikt. Tacksam för svar!

 

Hej Tingeling! Det är inget lyxproblem utan kan vara lika jobbigt som att behöva gå ner i vikt. Att försöka äta oftare kan vara ett knep, att äta mellanmål förmiddag och eftermiddag samt kanske på kvällen. Och då inte bara ta en frukt utan äta två mackor, en smootie eller ett lite extra av ”riktig” mat. Att äta en rejäl lunch kanske är svårt att hinna med, ät då halva portionen till lunch och halva till mellanmål. Jag kan tänka mig att det är svårt att hinna med när man har småbarn och att man kanske skall skaffa sig rutiner runt sitt eget ätande också. Drick svag saft till maten, använd olja på sallad och grönsaker och använd inte lättprodukter. Ett glas fruktyoghurt på eftermiddagen går lätt att få i sig och bidrar med ganska många kalorier. Hoppas detta kan hjälpa!

 

Skrivet av: Elouise

2011-09-23 08:50

Hej Louise! Jätte rolit att du vill svara på frågor! Jag har en längre tid varit mån om min vikt och ätit lite och några gånger till dagen. Som minst vägde jag 52 kg jag är ca 174 cm lång. Nu väger jag 57kg och är nöjd med min vikt. Jag har varit och mäta min fettprocent och den var 33% vilket jag förstår att är ganska mycket för en kvinna. Så nu har jag börjat styrketräna (2 gånger i veckan + 2 gånger i veckan springa/cyckla/gå) och äta 7 gånger till dagen..Jag skulle inte vilja gå upp i vikt men undrar om det nu alltså är möjligt att minska fettprocenten (inte vikten) och samtidigt bygga muskler? Måste jag vara noga med vad som jag äter när jag skall bygga muskler och gå ner i fettprocent, jag har en godisdag i veckan och för övrigt försöker jag äta frukter, rågbröd, kött/fisk/kcykling, sallad, bär, mörk pasta,gröt, joghurt och musli, och försöker bygga upp min måltid enligt tallriksmodellen. TACK

 

Hej Elouise! Fettprocent är ett ganska outforskat område och man brukar säga att kvinnor ligger mellan 25-35% men det finns inga standardmått och man vet faktiskt inte riktigt vad det betyder eller om det har någon betydelse. Det enda riktmärket man har är att om kvinnor går under 10% kan det vara hälsofarligt. Så du ligger bra till och jag tycker absolut inte att du skall lägga någon vidare vikt vid detta. Det är ofta så att smala tjejer har en hög fettprocent eftersom att de inte har så mycket muskler som en lite mer tränad och kanske inte lika smal tjej har. Du verkar vara hälsan själv i allt annat så jag skulle inte stirra mig blind på detta utan äta och träna som vanligt. Fortsätt vara nöjd!

 

Skrivet av: Linda

2011-09-23 23:07

Hur går man ner i vikt på ett hälsosamt sätt? min mage verkar bara bli större när jag äter 6-5måltider per dag som de sägs att man ska göra, och har små potioner/lagom som man ska ha + motioner 3 dagar i veckan.

Hej Linda! Ibland kan det kännas som att man jobbar i motvind, men det går alltid! Det kan ha att göra med vad det är du äter, eller det du äter som du glömmer bort. Forskning visar att man bara är helt medveten om 70% av det man äter, resten slinker bara med! Jag skulle börja med att öka mängden grönsaker till alla mål och låta dem konkurrera ut lite av den andra maten på tallriken. Sen skulle jag följa corallinutrition.blogg.se för där kommer komma en massa tips om hur man går ner i vikt.

Skrivet av: Anna

2011-09-23 08:37

Vilket sätt anser du är bäst om man vill gå ner i vikt?

 

Hej Anna! Det beror på om det är två kilo till bikinisäsongen eller om du har en övervikt du vill bli av med. Denna frågan är så otroligt omfattande så jag skulle önska att du ville följa min blogg och så skall jag skiva många inlägg om just detta ur olika synvinkar!

 

Skrivet av: Johanna

2011-09-24 16:13

Hej! Hur gör jag som vegan för att få i mig omega 3 + 6? Tacksam för svar. :)

 

Hej Johanna! Det finns Omega-3 tillskott som är gjorda på alger som jag har en veganvän som äter. Det är nog det bästa sättet. Omega-6 finns i avokado och olja.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0