Frågor och svar om brister

Skrivet av: Linn

2011-09-22 15:49

Jag är ofta väldigt trött, vad kan det bero på? Jag tränar lagom mycket men vet inte om jag saknar något som jag får i mig i matväg?

 

Hej Linn! Det vanligaste som man missar i sin kost och som kan göra en trött är folsyra, D-vitamin eller järn. Folsyra och järn får man lättast i sig via gröna blad såsom spenat eller liknande. Järn finns det också gott om i kött, blodprodukter och jordgubbar. Den brist som är vanligast i Sverige är D-vitamin. D-vitamin bildas av solljus i kroppen och under vinterhalvåret har vi för lite solljus och fel våglängd (vi bor för högt upp på jordklotet) för att vi skall kunna utnyttja de ljus vi kan få. Då är det bästa sättet är att äta fisk. Fisk 2-3 ggr i veckan täcker det D-vitaminbehov vi behöver. Självklart är det också så att om man inte äter tillräckligt mycket blir man också trött.

 

Skrivet av: Sofia

2011-09-22 23:25

Hej! Måste brister (zink, järn exe.vis) i kroppen bara bero på för dåligt intag av näring, alternativ en generellt dålig kosthållning? Eller kan det även vara genetiskt? Har man dessa brister, är det då vanligt att det susar i öronen, och blir svar framför ögonen oftare än normalt? Och jag undrar tillsist, hur lång tid är det på sikt möjligt att hålla zink och järnnivåerna på en bra nivå genom kosttillskott, innan man måste få i sig dessa genom föda? Vore hemskt glad för svar!

 

Hej Sofia! Järn är en vanlig brist hos kvinnor eftersom att vi förlorar en del blod regelbundet. Järn får man i sig järn genom kött, blodprodukter, spenat och andra gröna blad samt jordgubbar och andra bär. En annan sak som är lätt är att laga mat i järngrytor, man har kunnat bota järnbrist i hela byar med hjälp av att byta ut aluminiumgrytorna mot järngrytor. Grytorna avger en viss mängd järn till maten som lagas och man får i sig en bra mängd.

Om bristen kan vara just genetisk är svår att svara på men det kan vara så att man har problem i sitt upptag i kroppen, man äter alltså fullt tillräckligt men det tas inte upp av kroppen. Detta får man kolla upp på sin vårdcentral. Din fråga om hur länge man kan hålla uppe nivåerna är svår, det går förmodligen att upprätthålla dem hela livet eftersom att doserna i tablettera är mycket höga och kan kompensera för ett nedsatt upptag. När det gäller dina symptom tycker jag att du bör uppsöka vårdcentral, de


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0