Vikthets

En fråga som jag inte svarade på innan var varför jag tror att det är sån hets kring vikt och att personen som frågade undrade om man mår sämre av all stress runt vikten.
Det finns en hälsohysteri just nu där dieter slåss mot varann, tidningshyllorna fylls av nya hälsomagasin och hälsotallrikarna på stan blir allt fler. Jag tror att mycket beror av den fetmaepedemi som faktiskt finns i världen, fler personer dör på grund avs in övervikt eller fetma än vad det dör personer i svält. Så "hetsen" grundar sig nog egentligen i världsläget. Men så blir det ju ofta fel när det är de personer som redan är normalviktiga och äter bra som känner en press av att äta bättre och springa mer. Hur man skall nå ut till rätt målgrupp vet jag inte.
Jag tror att mycket handlar om helheten och förståelsen för hur maten funkar i kroppen, varför man skall äta och vad som händer när man gör det. Så hur mycket av det vi äter använder vi för att bara "överleva" dvs hålla temperaturen, andas osv. Någon som vill gissa!?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0