Have a fishi weekend

Jag har hittat några recept på muffins som jag tänkte testa i helgen och sen får vi se hur goda de blir!
Idag tänkte jag påminna om D-vitamin, ett vitamin som inte bara är nödvändigt för vår skelettuppbyggnad men som också spelar in på humör och välbefinande. En stor källa till D-vitamin är solljus som aktiverar vitaminet i skinnet, och under vårt sommarhalvår kan det räcka med en halvtimme i solen för att tillgodose sig detta behov. Men nu när det börjar bli höst nås inte Sverige av de solstrålarna med rätt våglängd för att kunna producera D-vitamin. Just nu räcker förmodligen lagret vi byggt upp från i somras, men det är kanske dags att tänka på vintern lite. Det finns ett lätt sätt att få ordning på det, man äter fisk. 2 ggr i veckan räcker för att tillgodose sitt behov av D-vitamin. Detta gör att risken för att bryta benen när mna halkar på isen minskar och chansen att man håller humöret upp i höstmörkret ökar ordentligt.
Förslag på fiskrätter:
Fisksoppa i alla möjliga former
Ungsbakad lax
Fiskpaket i ugnen eller på grillen
Rökt lax med pasta
Nu hoppas jag du får en fantastisk helg,
njut av de sista solstrålarna ät en god fiskrätt och ta en långpromenad!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0